Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands
 
  ZOEKEN
 

Zoeken van A tot Z

Meldpunt
0800 13 550

Startpagina Consumenten > Wat doet het FAVV voor de consumenten ? > Controles in een restaurant

CONSUMENTEN
Meldpunt Productterugroepingen Waarschuwingen (voor allergenen) Persberichten Onze voeding Dagelijks leven Wat doet het FAVV voor de consumenten ? Incidenten voedselveiligheid Publicaties Video's Over het FAVV Praktisch   - Werkaanbiedingen
  - Nuttige links
COMITES
Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité
PROFESSIONELEN
Controles in een restaurant Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 07.02.2014


Zoals velen onder ons ga ik graag eens op restaurant. Ik hou van een keuken die ik zelf niet kan klaarmaken. En toegegeven: zich laten bedienen is wel eens aangenaam. Maar ik wil wel gezond terug naar buiten gaan…
Daarom vroeg ik aan een collega die dagelijks zelf controles uitvoert in restaurants, hoe zo’n controle in zijn werk gaat.


Hoe weet een restaurateur dat het wel degelijk een controleur van het Voedselagentschap is die komt controleren ?
Als controleur moet ik volgens ons “Charter van de controleur” mijn legitimatiekaart tonen voor ik met de controle begin.

Hoe gebeurt zo’n controle dan concreet ?
Eerst leg ik uit hoe de controle verloopt. Ik geef hem ook een lijst met documenten die hij moet voorleggen. Daarna controleer ik alle lokalen. De restaurateur kan gedurende die tijd gewoon blijven doorwerken of me vergezellen als hij dat wil.

Zijn er veel documenten bij te houden ?
Het zijn er een aantal, de meeste zijn werkdocumenten. Het eerste dat elk restaurant moet hebben is de toelating afgeleverd door het FAVV. Daarna moet het reinigingsplan voorgelegd worden, dat aangeeft hoe je de lokalen schoonmaakt. Dan is er ook nog het ongediertebestrijdingsplan, erg belangrijk om bijvoorbeeld muizen en kakkerlakken buiten te houden. Ook moet bijgehouden worden waar de producten die we gebruiken vandaan komen, dat heet “traceerbaarheid”. De restaurateur houdt daarom alle leveringsbonnen bij. Al het personeel, ook de chef, moet ook een medisch onderzoek ondergaan hebben en een attest van de dokter kunnen voorleggen. Dat toont aan dat ze geen ziekten hebben die via voedsel overgebracht kunnen worden. En dat is het zowat…

En hoe gebeurt dan de eigenlijke controle ?
Voor ik naar binnen ga trek ik eerst een wegwerpschort aan, om de lokalen niet te bevuilen. Ik was mijn handen met vloeibare zeep en droog ze af met een handdoek voor éénmalig gebruik. Dan doe ik de ronde van alle lokalen en noteer mijn opmerkingen op een checklist.

Wat is dat, een checklist ?
ChecklistDat is een lijst van alles wat op een bedrijf gecontroleerd moet worden. Er bestaan verschillende checklists. Zo wordt voor een kruidenier een andere checklist gebruikt dan voor een restaurant. Er zijn checklists voor bakkers, voor beenhouwers… Door die checklists gebeuren de controles overal in België op dezelfde manier. Al die checklists kunnen ingekeken worden op de website van het Voedselagentschap: je klikt op “beroepssectoren” en dan op, "checklists inspecties". De restaurateur kan dus zelf de checklist bekijken die hij nodig heeft. Hij kan dus zelf een controle doen, bijvoorbeeld van zijn keuken met de checklist “Horeca”: infrastructuur, installaties, hygiëne… Hij kan dus zorgen dat hij in orde is voor de controleur komt.

Kan je me de checklist laten zien ?
Ja, natuurlijk !

Amai, er wordt op heel veel punten gecontroleerd, je ziet dus niets over het hoofd. Voor ons als consument is dat geruststellend !
Alles wordt inderdaad gecontroleerd, van de vloer tot het plafond. Ik kijk naar de vloerbekleding, de muren, de staat van het plafond, de vensters… Open vensters naar buiten moeten een vliegenraam hebben. Er moet beslist ook een lavabo zijn om de handen te wassen, met een kraan die niet met de handen bediend wordt, met vloeibare zeep en handdoeken voor éénmalig gebruik. Ik kijk na of de installaties en het materiaal proper zijn, ik controleer de temperatuur van de koelkasten en de diepvriezers, … De koude kamer moet proper en ordelijk zijn. Bainmaries moeten gebruikt worden op een manier die de voedselveiligheid verzekert. Producten waarvan de vervaldatum verstreken is, zijn verboden.

Kan je me eens uitleggen hoe je het document invult ?
Voor elk punt dat gecontroleerd wordt, kruis ik een vakje aan. Als het voor dit punt in orde is, kruis ik het vakje “conform” aan, als het niet in orde is het vakje “niet conform”. In dat geval voeg ik de redenen erbij. Bij elk punt staat een cijfer. Dat is een “weging” die aangeeft of dit punt een klein of juist een groot risico betekent voor de gezondheid van de consument. Een cijfer 10 betekent een zware inbreuk, bijvoorbeeld vuile werkbladen of koelkasten met een te hoge temperatuur. Een punt met weging 1 of 3 betekent een lager risico voor de volksgezondheid, bijvoorbeeld onvoldoende verlichting van de lokalen. Naargelang het aantal inbreuken en hun weging wordt een waarschuwing of een proces-verbaal opgemaakt. In dat geval kom ik later terug om te zien of het in orde gebracht is.

Hoe weet de restaurateur of hetgeen je ingevuld hebt wel correct is voor zijn zaak ?
Op het einde van de controle doorloop ik met hem de ingevulde checklist en kan hij daar vragen over stellen en zijn opmerkingen noteren. Ik leg hem uit hoe ik het document ingevuld heb.

Krijgt de restauranthouder een controleverslag ?
Ik heb alles bij om de de ingevulde checklist ter plaatse af te drukken en geef deze direct aan de verantwoordelijke.

Behoorlijk wat werk ! Best dat zo’n controles bestaan !


Bron : Nieuwsbrief FAVV Nr.48, pagina's 6 en 7.



Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden.   |   Extranet