Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands
 
  ZOEKEN
 

Zoeken van A tot Z

Meldpunt
0800 13 550

Startpagina Consumenten > Dagelijks leven > Restaurants > Eet veilig op restaurant !

CONSUMENTEN
Meldpunt Productterugroepingen Waarschuwingen (voor allergenen) Waarschuwingen van fraudegevallen Persberichten Onze voeding Dagelijks leven Wat doet het FAVV voor de consumenten ? Incidenten voedselveiligheid Publicaties Video's Over het FAVV Praktisch   - Werkaanbiedingen
  - Nuttige links
COMITES
Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité
PROFESSIONELEN
Eet veilig op restaurant ! Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 11.03.2015


Het zit blijkbaar ingebakken in onze cultuur: wij gaan graag uit eten. Een gezellig dineetje bij kaarslicht in een goed restaurantje… Ook op restaurant heb je recht op veilig voedsel. Ook als consument moet je oplettend zijn.


Voor je binnen gaat

Alle restaurants moeten bekend zijn bij het FAVV. Je kunt zelf nagaan of dit het geval is! Ga daarvoor naar de website van het FAVV, klik daar op “Het FAVV tot uw dienst”, dan op “Foodweb” en vervolgens op “Opzoeken van bedrijven”. Hier kan je de naam, het postnummer, de provincie, ... van het restaurant ingeven.
Bovendien moet elk restaurant een toelating van het FAVV hebben. Deze toelating moet uithangen op een goed zichtbare en toegankelijke plaats (bijvoorbeeld aan het raam of op de deur).
Die toelating betekent dat het restaurant in kwestie opgenomen is in het controleplan en dus gecontroleerd wordt. Hoe dikwijls een restaurant gecontroleerd wordt is vastgelegd in het Businessplan van het FAVV (zowat één keer om de drie jaar).


Als je binnenkomt

Het algemeen uitzicht van de eetgelegenheid is vaak al een
aanduiding van hoe het gesteld is met de hygiëne.

  • Is de verbruikszaal netjes? Als de plaatsen die je kunt zien al niet proper zijn, hoe zou het dan gesteld zijn met de plaatsen die je niet kan zien (bijvoorbeeld keukens)?
  • Zijn de tafels, tafellakens, serviezen, bestekken en glazen onberispelijk proper?
  • Is de kledij en zijn de handen van het bedieningspersoneel proper (vingernagels)?
  • Overvolle vuilnisbakken of ‐zakken buiten zijn ook geen goed teken…
  • … Net zomin als vuile toiletten en wastafels..



En de gerechten?

Als je vooraf eerst je ogen goed de kost geeft, kan je alvast onaangename verassingen vermijden wanneer je aan tafel gaat.

  • Warme gerechten moeten echt heet opgediend worden.
  • Koude gerechten moeten echt goed fris opgediend worden. Bij zelfbediening moeten de koude gerechten voldoende koud uitgestald staan (op verpulverd ijs of in een koeltoog).
  • Zit er een haar in de boter (letterlijk dan) of een vlieg in de soep? Dan weet je meteen hoe laat het is…
  • En ten slotte: het eten moet lekker zijn en de sfeer gezellig. Want daarvoor doen we het natuurlijk…



Wat als het toch fout loopt?

Wat te doen als je vaststelt of vermoedt dat er iets mis is met het gerecht dat je voorgeschoteld krijgt? Dat het vlees of de vis raar ruikt of smaakt?
Eerst en vooral: eet het niet. Je betaalt immers voor kwaliteitsvol en veilig voedsel. Roep de verantwoordelijke erbij en vraag uitleg. Wordt er niets aan gedaan, ga dan de volgende keer naar een ander restaurant.

Je kunt ook een vraag stellen of een klacht indienen bij het meldpunt van het voedselagentschap (gratis nummer 0800/13.550 of meldpunt@favv.be). Geef op wat er gebeurd is, de naam en het adres van het restaurant en ook je eigen gegevens zodat we je indien nodig kunnen contacteren als we meer inlichtingen nodig zouden hebben, en om je op de hoogte te houden van het gevolg van je klacht.
De identiteit van een klager wordt nooit prijsgegeven.



Bron : Nieuwsbrief FAVV Nr.47, pagina's 6 en 7.



Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden.   |   Extranet