Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands
 
  ZOEKEN
 

Zoeken van A tot Z

Meldpunt
0800 13 550

Startpagina Consumenten > Onze voeding > Bereide maaltijden > Wok Away: lekkere wokschotel met kip op een voedselveilige manier

CONSUMENTEN
Meldpunt Productterugroepingen Waarschuwingen (stoffen die een allergie of intolerantie veroorzaken) Waarschuwingen van fraudegevallen Persberichten Onze voeding Dagelijks leven Wat doet het FAVV voor de consumenten ? Incidenten voedselveiligheid Publicaties Video's Over het FAVV Praktisch   - Werkaanbiedingen
  - Nuttige links
COMITES
Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité
PROFESSIONELEN
Wok Away: lekkere wokschotel met kip op een voedselveilige manier Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 20.11.2015


Alles in één pan. Wat is er makkelijker?

WokEen wokgerecht is dan ook dé uitgelezen bereiding voor een snelle, lekkere én gezonde maaltijd.
Je kan wokken met bijna alle groenten en vlees, maar een wokje met kip blijft nog steeds één van de favorieten, al dan niet gecombineerd met noedels of rijst.


Wat kunnen we wokken?

Je kan gaan voor typische wokgroenten zoals paksoi, sojascheuten, suikererwten en champignons maar wokken kan evengoed met meer traditionele groentjes zoals bloemkoolroosjes, broccoli, prei, ajuin, paprika, aan jou de keuze. Heb je weinig tijd koop dan kant-enklare wokgroenten. Je vindt die in het koelvak van bijna elke supermarkt.
Wat het vlees betreft, je kan gaan voor kip, runderreepjes, de klassiekers maar scampi’s of mosselen doen het ook uitstekend in een wokgerecht. Voor vegetariërs kunnen stukjes tofu of quorn perfect meegebakken worden.


Veilig wokken

Alles begint met de aankoop van de ingrediënten.
De volgorde van aankoop in de winkel is belangrijk. Begin met de niet-gekoelde producten: noedels of rijst, gedroogde kruiden, sojasaus. Ga dan naar de versafdeling voor de groenten en beëindig je aankoop met het vlees, de vis of schaaldieren.
Het is belangrijk dat de ‘koude keten’ gerespecteerd wordt en niet wordt onderbroken. Producten die gekoeld bewaard worden in de supermarkt worden best vervoerd in een koelbox of koeltas met koelelementen. Neem ook altijd best de kortste weg naar huis. Eens thuis aangekomen plaats je de gekoelde producten zo snel mogelijk in de koelkast of diepvries. Groenten en fruit worden in de supermarkt niet altijd in het koelvak bewaard, als ze thuis in de koelkast bewaard worden, kan je ze wel langer vers houden.


Het gerecht

Wat hebben we nodig voor ons gerecht?
  • 2 kipfilets
  • 100 g broccoli
  • 120 g sluimererwten (of suikererwten)
  • pakje sojascheuten
  • klein bakje champignons (shiitake of oesterzwammen)
  • 1 rode paprika
  • 1 prei
  • paksoi (naar keuze)
  • sojasaus
  • teentje knoflook (fijngesneden)
  • koriander (fijngehakt)
  • beetje bruine suiker (kokossuiker)
  • gember of citroengras (optioneel voor een extra oosterse toets)
Je kan in dit gerecht eindeloos variëren met groenten, maar let erop dat de groenten altijd beetgaar blijven. Voeg ze als laatste toe en roerbak kort.
We beginnen ons wokgerecht met het grondig wassen van onze handen. Onze handen zijn immers een broeihaard van bacteriën.

De kip
De kip kan je best ook even marineren (15 minuutjes) op voorhand. Snij de kip in reepjes en leg ze in een propere kom. Kruid de kippenreepjes met zout, peper, kippenkruiden en bestrooi ze met een beetje kokossuiker.
Overgiet ze met sojasaus en roer alles goed om.
Dek de kom goed af en zet hem zo snel mogelijk terug in de koelkast. Kippenvlees is immers heel gevoelig aan bacteriën. Daarom is het ook belangrijk om de kippenreepjes goed te doorbakken en zeker niet rosé te laten.
Na het manipuleren van de rauwe kip: handen wassen!

De wokgroentjes
Ondertussen heb je ruim de tijd om alle groenten te snijden. Was je handen even vooraf. Snij de groenten op een propere snijplank met een proper mes, om kruisbesmetting te vermijden. We willen immers niet dat de bacteriën die op de kip aanwezig zijn worden overdragen op de groenten. Doe de gesneden groentjes ook in een propere kom en zet ze afgedekt in de koelkast.

De bereiding
Giet een beetje olie in de wok en wals de olie goed rond.
Laat de wok altijd goed warm worden (olie mag beetje walmen) voor je begint te koken, dan wordt de kip vlug dichtgeschroeid en blijft ze goed sappig.
Haal de kippenreepjes uit de koelkast en doe ze in de hete wok. Bak goed aan onder voortdurend roeren. Voeg de fijngesneden look toe. Voeg als de reepjes gebakken zijn de groenten toe.
Hou er echter wel rekening mee dat sommige groenten (broccoli, sluimererwten, paprika) een langere baktijd nodig hebben dan andere. Voeg de sojascheuten op het laatste moment toe dan blijven ze lekker krokant. Je kan het wokgerecht nog wat bijkruiden met peper, zout en andere kruiden zoals paprika, kippenkruiden of giet er gerust nog een scheut sojasaus bij.
Roer goed om en laat een paar minuutjes goed “doorwokken”. Helemaal op het einde kan je er de koriander bijvoegen.
Je kan dit gerecht het best combineren met noedels of rijst die je apart hebt klaargemaakt.


Bewaren

Restjes kunnen in een goed afgesloten recipiënt in de koelkast 2 tot 3 dagen bewaard worden en in de diepvries tot 6 maanden.


Bron : Naar een artikel in de Nieuwsbrief FAVV nr.63, pagina's 6 & 7.


Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden.   |   Extranet